'Inteligenty' dom ze sterownikiem PLC

 Language:
Szukanie zaawansowane  

Aktualności:

Powrót do strony głównej: www.edom-plc.pl

Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.

Wiadomości - vakul

Strony: 1 [2] 3 4 5
31
Tematy ogólne / Odp: Przejście z linki na skrętkę - Krone
« dnia: Września 16, 2019, 09:06:33 pm »
Zrób to drutem (skrętką lub alarmowym) bez zdejmowania zewnętrznej izolacji. U siebie położyłem alarmówkę (8żył) jest cieńsza niż skrętka i wygodnie się układa. Zewnętrzną izolację rozpruwałem dopiero w okolicy złączek LSA.

32
Tematy ogólne / Odp: Rozszycie skrętek na łączówkach krone
« dnia: Czerwca 01, 2019, 08:59:09 pm »
+24V bierzesz bezpośrednio z zasilacza i doprowadzasz w rejony łączówek LSA.

Nie jestem pewien, do czego służy łączówka "uziemiająca", nie udało mi się tematu zgłębić. Wygląda tak, jakby miała wspólny potencjał na wszystkich złączach i byłaby tym co potrzeba do dystrybucji +24V.

Innym rozwiązaniem, jest wstawienie mostka na zwykłej łączówce (musi być rozłączna). Miałem to tak zrobione przez jakiś czas ale zmieniłem koncepcję z braku miejsc na łączówkach. Mostek wyciąłem z cienkiej blachy i wcisnąłem w złączkę pomiędzy górnym a dolnym rzędem. Są oczywiście gotowe rozwiązania, szukaj czegoś takiego:
http://www.telecom-manufacturer.com/sale-8070732-earth-contact-clip-and-earth-plug-for-krone-lsa-modules.html

Obecnie mam rozwiązanie najmniej eleganckie, gdzie mam puszkę, w której z jednego przewodu +24V dołem puszki wychodzi z 6 skrętek a na każdym druciku mam +24V.

Jeżeli masz jeszcze miejsce na złączki to zrób kilka pełnych złączek +24V w różnych miejscach rozdzielnicy LSA (u góry i u dołu). Tak żeby w każdą stronę było blisko. Zrób wszystko z zapasem, żeby nie brakowało. Wyprowadź też -24V, bo w kilku miejscach na pewno też się przyda.

Co do wyciągania kabelków ze złączek, to robisz to haczykiem z noża Krone. Można to robić wielokrotnie.

W załączniku dodaję zrzut z mojej dokumentacji z rozdzielnicy LSA. Może wpadną jakieś pomysły. Wygodnym rozwiązaniem jest wyprowadzenie nadmiarowych wejść i wyjść sterownika na łączówkach LSA, na moim rysunku opisane jako "PLC DO" (digital output), a dalej ponumerowane O185, O186, IN129, IN130 itd. Zielone to jeszcze dostępne, a czerwone oznacza, że dane wejście czy wyjście wykorzystałem na jakieś nowe pomysły. Ostatnie 4 żyły w każdym rzędzie łączówek pozostawały mi wolne i początkowo tam właśnie miałem rozszyte +24V, ostatecznie rozszyłem tam te dodatkowe wejścia i wyjścia z PLC co było strzałem w dziesiątkę.

33
Tematy ogólne / Odp: Nowe moduły i...błąd migającej diody MS
« dnia: Maja 28, 2019, 02:33:43 pm »
Czy korzystasz z I/O config? Tam nowe moduły powinny być widoczne, zapisz tam nową konfigurację do pliku XML a następnie wczytaj ten plik w PLC Configuration w Codesys. Zdarzało mi się, że ze 2-3 restarty były konieczne zanim sterownik zaakceptował nowe moduły.
Z kolei w zakładkach na www sterownika były komunikaty w rodzaju "IO config mismatch" czy coś podobnego.

Przypomina mi się też, że na ftp sterownika można podejrzeć plik z konfiguracją modułów. Jest to /etc/EA-config.xml. Zmień mu nazwę/usuń i sprawdź czy wygenerował się na nowo z dodanymi modułami.

34
Tematy ogólne / Odp: Nowe moduły i...błąd migającej diody MS
« dnia: Maja 27, 2019, 11:49:09 pm »
Jak się uda odnaleźć sterownik w sieci to wejdź na serwer www sterownika i podejrzyj zakładki "Information" i "IO Config" w poszukiwaniu błędów.

35
Tematy ogólne / Odp: Podłączenie przekaźników do sterowania roletami
« dnia: Kwietnia 18, 2019, 09:50:19 am »
Zerknij na tim.pl
https://www.tim.pl/mostek-grzebieniowy-8-torowy-788-117

Mają na stanie mostki 8 torowe, w cenie 6,08 netto/sztukę. Sprzedaż na sztuki. Zawsze możesz skrócić mostek, łatwo je przyciąć.

36
Tematy ogólne / Odp: Podłączenie przekaźników do sterowania roletami
« dnia: Kwietnia 11, 2019, 08:51:10 am »
Jak dla mnie problem jest czysto teoretyczny. Zabezpieczenie programowe jest wystarczające. W końcu TYLKO sterownik czyli Twój program może cokolwiek wysterować i podać równocześnie sygnały góra/dół.

Sprawdź w dokumentacji swojej rolety co się dzieje przy podaniu zasilania w dwie strony. W większości nowych napędów jest to przejście do funkcji programowania rolety (położeń krańcowych), nic się nie pali i nie wybucha.

37
Tematy ogólne / Odp: Łączniki szybkie pytanie
« dnia: Marca 11, 2019, 08:57:41 am »
Co do mostków, to przeglądając stare maile widzę, że kupowałem mostki 8 torowe 788-117 do przekaźników 788-304. Sprawdź w katalogu wago, czy na pewno dobre wskazuję ale nie przypominam sobie, żebym kupił niewłaściwe. Mostkowałem nimi -24V i 230V (góra i dół przekaźnika). Kosztowały 5,67 netto/szt. 8 torowe można w razie potrzeby przyciąć i zrobić odpowiednio krótsze. Nie kupuj 2 torowych bo wydasz na to majątek. Mostki dajesz na zakładkę. Czyli 8 przekaźnik jest 1-szym przekaźnikiem w drugim mostku (inaczej z dwóch mostków 8-torowych połączysz 15 przekaźników). Bez tego nie wyobrażam sobie okablowania przekaźników. Całość byłaby jednym wielkim pająkiem.

A magiczna kostka o której piszesz, to przekaźnik bistabilny 24V. Zrób tą prowizorkę całkowicie na boku, żeby nie przeszkadzała w rozbudowie rozdzielnicy. Będziesz mógł sobie etapami pracować nad rozdzielnicą.

38
Programowanie / Odp: Przerwanie pracy Timera
« dnia: Marca 10, 2019, 06:12:49 pm »
Nie przepadam za timerami i coraz częściej używam takiej konstrukcji:

w momencie startu (jednorazowo) wywołuję coś takiego:
t_start := TIME();

następnie w trakcie działania programu, gdzie analizuję czasy robię to tak:
czas_dzialania := TIME_TO_DWORD(TIME() - t_start )/1000; <- tutaj wyrażone w sekundach (dzielenie przez 1000) zmienna czas_dzialania to zmienna liczbowa (np. INT, DWORD w zależności od wymaganego zakresu).

a później warunki w rodzaju IF (czas_dzialania>10) THEN ...
Zwróć uwagę, że nie możesz robić warunków w rodzaju IF (czas_dzialania = 10) THEN bo o ile przy sekundach nie powinno być problemu, to przy operacjach na milisekundach możesz nie trafić w konkretną wartość i warunek nigdy nie będzie spełniony.

Typowy cykl wykonania mojego programu to ok. 29-31ms. Na takich "timerach" można robić naprawdę fajne rzeczy.

39
Tematy ogólne / Odp: Łączniki szybkie pytanie
« dnia: Marca 10, 2019, 05:59:34 pm »
W tym wątku pisałem jak miałem zrobioną prowizorkę do czasu uruchomienia sterownika:
https://www.edom-plc.pl/forum/index.php?topic=367.0

40
Tematy ogólne / Odp: Łączniki szybkie pytanie
« dnia: Lutego 18, 2019, 08:59:56 am »
Dodam, że goście domu nie zauważają różnicy. Korzystają z tego jak z tradycyjnych łączników i trzeba im palcem pokazać, że łączniki są inne.
A jak już pokażesz, że po przytrzymaniu przycisku dłużej coś tam się dzieje, to jest WOW :) Na zwykłym łączniku tego nie zrobisz.

41
Tematy ogólne / Odp: Substytut pętli indukcyjnej?
« dnia: Listopada 23, 2018, 10:56:33 pm »
Można pobawić się z czujnikami ultradźwiękowymi HC-SR04. Kosztują grosze.
Zamontuj 2 sztuki na suficie lub ścianie i monitoruj odległość do samochodu. Powinno działać sprawnie.

42
Tematy ogólne / Odp: Jakie impulsowanie do licznika wody
« dnia: Października 25, 2018, 08:28:02 am »
Moje były stąd: http://mediamiar.pl/ płacilem 102 netto/sztukę, calowe 1imp/litr.

43
Tematy ogólne / [SPRZEDAM] Licznik F&F LE-03MP
« dnia: Października 25, 2018, 08:25:19 am »
Sprzedam licznik 3 fazowy z Modbusem. Mierzy zużycia chwilowe na poszczególnych fazach, napięcia, moc czynna i bierną i inne.
Tutaj szczegóły:

https://www.fif.com.pl/liczniki-zuzycia-energii-elektrycznej/463-licznik-zuzycia-energii-le-03mp.html

Nowy i nieużywany. Cena 490zł.

44
Tematy ogólne / Odp: Jakie impulsowanie do licznika wody
« dnia: Października 19, 2018, 08:31:25 pm »
U siebie mam wodomierze 1imp/litr. W zupełności wystarczy do wszelkich obliczeń chwilowego zużycia ale drobniejsza podziałka jest kusząca.

Jeżeli mniejsza podziałka jest w tej samej cenie to bierz jak najmniejszą, będziesz miał dokładniejsze chwilowe zużycie. Sterownik "pociągnie" każdą opcję, nie ma to żadnego znaczenia. Przy dużej podziałce (mniej impulsów na litr) trudniej będzie wychwycić moment rozpoczęcia i zakończenia poboru wody, przy małej będzie to fajnie działało.

Co do wody ciepłej to musiałbyś mieć 2 wodomierze - pobór wody i powrót do zbiornika. Z tej opcji zrezygnowałem. Mam 3 sztuki: główne przyłącze, wodomierz ogrodowy, deszczówka (ze zbiornika). Ciepłej wody niestety nie mam jak z tego wyliczyć.

Twój pomysł z wodomierzem na całość i zimną wydaje się być dobry i powinno być fajnie i precyzyjnie.

45
Tematy ogólne / Odp: Rozdzielnia - help
« dnia: Września 16, 2018, 10:50:22 am »
Jak czytam o patchpanelach i zarabianiu wtyczek, łuskaniu kabelków itd. to widzę to jako robotę dla lubiących cierpienie.

Idealnym rozwiązaniem są łączówki LSA (Krone lub chińskie odpowiedniki, nie ma to większego znaczenia). Zajmują mało miejsca, a gęstość upakowania kabelków jest wyjątkowo duża. Łatwo się to łączy, rozłącza modyfikuje, a wszystko to bez zarabiania wtyczek. Cenowo wyjdzie pewnie podobnie do patchpanela, jednak komfort pracy dużo większy.

46
Tematy ogólne / Odp: Trochę śmiechu
« dnia: Września 03, 2018, 06:33:53 pm »

47
Tematy ogólne / Odp: czujnik przy schodach i glosnik lazienkowy
« dnia: Sierpnia 13, 2018, 09:18:40 am »
Do "poważniejszych" zastosowań mogę polecić taki wzmacniacz: https://aliexpress.com/wholesale?SearchText=lepy+2020a
Mam ich 5 sztuk i działają bardzo dobrze. Dźwięk jest ładny i czysty, nie ma trzasków itp. Cena bardzo przystępna, a wykonanie dobre. W zestawie masz zasilacz.

Połączenie podobne jak u Simeone, głośniki sufitowe mam w pokojach i garażu, a całość zawsze włączona i gotowa do odbioru.
Jako źródła muzyki używam 5x AirportExpress A1264 (używane ~100zł). Działa to jako odbiornik airplay ale niestety tylko z produktami Apple.

To co proponuje Simeone będzie bardziej uniwersalne. W moim przypadku coś musi podawać muzykę, żeby grało (telefon, tablet), samodzielnie to nie działa.

48
Tematy ogólne / Odp: Wydzielona kotłownia
« dnia: Sierpnia 03, 2018, 09:09:08 am »
Brzmi rozsądnie, możesz jeszcze pomyśleć o skrętce na ethernet. Wiele sprzętów, nawet tych z kotłowni ma obecnie interfejs sieciowy.
Jeśli planujesz zrobić podlewanie ogrodu, to przemyśl gdzie chcesz mieć przekaźniki. Może też warto wrzucić to do kotłowni?

49
Tematy ogólne / Odp: Wydzielona kotłownia
« dnia: Sierpnia 02, 2018, 08:57:50 pm »
Dla wysterowania przekaźników nie ma to znaczenia, może być dowolny przewód.

Jeżeli chcesz na tym puścić jakąś magistralę (np. RS485), to zgodnie z wymaganiami może być potrzebna skrętka.

50
Tematy ogólne / Odp: Okablowanie i nie tylko
« dnia: Lipca 30, 2018, 08:50:07 pm »
Przy 230V skrętka całkowicie odpada! To zwyczajnie niebezpieczne.
Dodatkowy przewód 2x0,75 załatwia temat na przyszłość. Koszt znikomy, nawet jak będzie leżał niewykorzystany.

A jeśli są to tylko 2W, a napięcie 24V, to rzeczywiście można to spokojnie na skrętce uruchomić.

51
Tematy ogólne / Odp: Okablowanie i nie tylko
« dnia: Lipca 28, 2018, 03:36:02 pm »
Bez wskazania konkretnego elektrozaworu ciężko powiedzieć (policzyć), czy skrętka wystarczy. Spadek napięcia raczej problemem nie będzie, pytanie jakie natężenia prądu?
Jeśli położysz dodatkowo 2x0,75 to awaryjnie można puścić tym 12, 24 czy nawet 230V, a przekaźniki ukryć przy rozdzielaczu C.O. Masz wtedy pełną dowolność. Tak bym zrobił dla świętego spokoju.

52
Tematy ogólne / Odp: Wydzielona kotłownia
« dnia: Lipca 28, 2018, 03:31:46 pm »
Konwerter do komputera można kupić najtańszy z allegro, też będzie działał. Do uruchomienia w zupełności wystarczy.

53
Tematy ogólne / Odp: Wydzielona kotłownia
« dnia: Lipca 24, 2018, 10:35:00 pm »
Urządzenia tanie nie są ale działają jak należy.
Za ADA-401WP płaciłem 630 zł brutto, a za ADA DNB-400 (wersja: 1x IN + 9x OUT) 198 zł brutto.

Oba urządzenia stawiasz w głównej rozdzielnicy ADA 401 + DNB 400, stąd ciągniesz jedną z dziewięciu gałęzi 1-wire do kotłowni, pozostałe 8 wedle uznania. Nie potrzebujesz stawiać DNB-400 w kotłowni. Na jednej gałęzi wieszasz sobie dużo dallasów i masz pomiar na każdej możliwej rurze w kotłowni.

30m kabla nie będzie stanowiło problemu. Co do ilości czujników, to musisz się wczytać w dokumentację, nie pamiętam jakie były ograniczenia.

Jeśli kupisz tylko ADA401, to będziesz miał tylko jedną magistralę. Jeśli dołożysz DNB 400, to będziesz miał ich 9 niezależnych i możesz mieć topologię gwiazdy w 1-wire, co normalnie nie jest zalecane.

Jeśli z obliczeń wyszło ci 6 skrętek, to połóż 8 i jest szansa, że wystarczy :)

54
Tematy ogólne / Odp: Wydzielona kotłownia
« dnia: Lipca 24, 2018, 08:14:28 pm »
Na początek, to odpuść sobie Raspberry. Możesz tego użyć do wizualizacji ale w żadnym razie do utrzymania pracy systemu. To niestety pada w dziwnych momentach (najczęściej karta SD). Szkoda Twoich nerwów.

Do temperatury użyj tego:
https://cel-mar.pl/1-wire_rs485_modbus_m401wp.htm

ale proponowałbym od razu dokupić to:
https://cel-mar.pl/passive_1-wire_splitter_dnb400.htm

i będziesz miał gwiaździstą topologie 1-wire do pomiaru temperatur dla całego domu z kotłownią włącznie. Wszystko w standardzie "przemysłowym" i bezawaryjnie.

Mimo wszystko proponowałbym scentralizować sterowanie, a do kotłowni (niezależnie od odległości) położyć odpowiednio dużo skrętek (i jeszcze zapas) i nie dawać tam żadnego osobnego sterownika. Przekaźniki możesz dać bezpośrednio w kotłowni, tam powiesisz sobie mała rozdzielnicę na ścianie.

55
Tematy ogólne / Odp: Laczowki lsa/krone
« dnia: Czerwca 30, 2018, 02:19:46 pm »
"Piny" są stale połączone górny z dolnym jeden do jeden.
W łączówkach rozłącznych możesz to połączenie dodatkowo przerywać bez odłączania przewodów (zupełnie niepotrzebne przy naszych zastosowaniach).

56
Tematy ogólne / Odp: Laczowki lsa/krone
« dnia: Czerwca 30, 2018, 11:06:38 am »
Łączówki LSA są czymś w rodzaju patch-panela. Zakładając, że łączówka jest w poziomie, to od góry podłączasz 10 par = 20 przewodów = 2,5 skrętki, które przychodzą z domu, z włączników i innych urządzeń. I tych przewodów już nigdy nie ruszasz, nie wypinasz itd.

Z kolei dolna część skrętki jest wykorzystywana do połączenia wybranych przewodów z górnego rzędu do sterownika. Jeżeli potrzebujesz wykorzystać tylko 2 przewody ze skrętki, to tylko te 2 przewody z dolnego rzędu podłączasz do sterownika.

Łączówki LSA są tanie, estetyczne i łatwe do ogarnięcia. Później przy korzystaniu bardzo czytelne i łatwe do wprowadzania zmian. Poza tym mają dużą gęstość upakowania przewodów.

57
Sterowanie i Wizualizacje / Odp: Wago PLC a sterowanie bramą garażową
« dnia: Czerwca 27, 2018, 09:29:30 am »
Tak jak koledzy proponują, tylko przekaźnik, nie ma innej sensownej ani taniej opcji.

Ale żeby było sprytniej, to przekaźnik/i ukryj w obudowie napędu bramy, a od napędu do PLC poprowadź skrętkę (koniecznie żelowana jeśli to brama zewnętrzna). Pod obudową napędu zrobisz całą brzydką kabelkologię, zrobisz sobie dokumentację i będziesz miał opis w rodzaju:

biało-pomarańczowy: PLC -24V
pomarańczowy: PLC +24V
biało-zielony: podanie +24V otworzy/zamknie bramę
zielony: obecność +24V oznacza, że brama jest zamknięta
biało-niebieski: obecność +24V oznacza, że brama jest otwarta
...
...

np. na przewodzie zielonym pojawi się +24V wprowadzone przez przewód pomarańczowy, następnie przez kontaktron/switch do zielonego.
Inne funkcjonalności możesz zrobić na pozostałych przewodach. To czym chcesz sterować "przepuszczasz" przez przekaźnik, a na odpowiednie przewody (np. biało-zielony jak wyżej) podajesz +24V z PLC i załączasz zdalny przekaźnik, który coś tam z urządzeniem robi.

W ten sposób Twoja brama stanie się "PLC-ready" i do dalszego sterowania będziesz tylko wpinał skrętkę do sterownika. Mam tak zrobione kilka urządzeń. Jest to o tyle fajne, że na końcu masz tylko krótki opis tego co możesz z urządzeniem zrobić, nie pakujesz niczego do rozdzielni, nie masz bałaganu w kablach.


58
Tematy ogólne / Odp: Lokalizacja szafy
« dnia: Czerwca 07, 2018, 02:27:04 pm »
Od lewej jest 50 sztuk cienkich na rolety, dalej duży przekaźnik + zasilacz 24V AC do zraszaczy, 12 sztuk cienkich do zraszaczy, 8 sztuk wolnych przekaźników (na "coś", jeszcze nie wiem na co).
A dalej grube to oświetlenie. Tam gdzie są wyjęte przekaźniki, to żeby kogoś na luźnych kablach nie poraziło, bo nie wszędzie mam docelowe lampy :)

Wszystkie przekaźniki to WAGO (788-304 oraz 857-304). Tych cienkich mam dużo wolnych (ok. 80 sztuk) jakbyś potrzebował. Działały dobrze z oświetleniem ale zdecydowałem się to przerobić na grube ze względu na jedną lampę LED, która mi je sklejała. Przerobiłem więc całość oświetlenia na grube. Z roletami od 1,5 roku nie mam problemu, działają ok.

To co luźno wisi/nieupięte trytytkami to prowizorki.

Brakuje kolejnego rządka przekaźników, na gniazda i inne cuda. Ale czasu nie mam żeby się za to zabrać. Od 1,5 roku coś przy tym dłubię.

59
Tematy ogólne / Odp: Lokalizacja szafy
« dnia: Czerwca 07, 2018, 09:08:30 am »
W kwestii szaf dołączam 2 zdjęcia z mojej instalacji.

Szafa elektryczna (315 modułów):
- luźne wiszące przewody, to ciągłe prowizorki
- złączki "zugi"
- przekaźniki
- sterownik wago
- zasilacze
- osprzęt elektryczny (Ski, różnicówki itd.)

Szafki LSA (50x50cm):
- 2 sztuki na prawo od rozdzielnicy elektrycznej
- pomiędzy rozdzielnicami zrobione przepusty, 2x 40mm
- górna szafka jeszcze niezagospodarowana, będzie tutaj ścianka tylna, na tym jakieś raspberry itp.
- w dolnej szafce tylko złączki LSA

Do tego na strychu (i tu zrobiłem błąd w lokalizacji) mam wszystkie skrętki ethernetowe (ruter, switche itd.)

Zmieniłbym tylko tyle, że w garażu zawiesiłbym szafę rack na osprzęt ethernetowy, tak aby mieć do tego wygodny dostęp i mieć to blisko pozostałych rozdzielnic.

60
Tematy ogólne / Odp: Lokalizacja szafy
« dnia: Czerwca 07, 2018, 08:52:36 am »
Błędem w domowej sieci bezprzewodowej jest stawianie "rutera", gdzieś w miarę po środku. To może działać w małym mieszkaniu. W domu szybko okazuje się, że takie rozwiązanie nie działa i wymaga kolejnych urządzeń tak aby dało się np. obejrzeć film na youtube w pokoju obok. Na te kolejne urządzenia nie ma oczywiście dogodnej lokalizacji, kabli itd. Wszelakie extendery sieci itp. to nie działa.

Prawidłowo powinieneś zaplanować ruter w szafce z ethernetami (wspomniana szafa rack), a stamtąd poprowadzić przewody UTP na ścianę wysoko pod sufitem, żeby docelowo zawiesić tam accesspointy (1 sztuka centralnie na piętro powinna wystarczyć). Jeżeli chcesz mieć sieć tip-top to i 1 sztuka na piętro też może być za mało (5GHz przez grube ściany praktycznie nie przechodzi, a 2.4GHz jest niesamowicie zapchane i wolne). Warto to przemyśleć na etapie układania kabli. Tanio nie będzie, bo dobry AP kosztuje 350zł, do tego ruter kolejne 400zł, w sumie 1100zł ale masz sieć na lata na dobrym sprzęcie i niezawodną. W dobie tabletów, netflixów itp. warto podejść do tego z głową.

Polecam taki zestaw:
AP: https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-lr/
Ruter: https://mikrotik.com/product/RB2011UiAS-IN

Strony: 1 [2] 3 4 5