'Inteligenty' dom ze sterownikiem PLC

 Language:
Szukanie zaawansowane  

Aktualności:

Powrót do strony głównej: www.edom-plc.pl

Autor Wątek: Zamek sterowany elektrycznie  (Przeczytany 12205 razy)

sylwek_burza

  • Newbie
  • *
  • Wiadomości: 16
    • Zobacz profil
Odp: Zamek sterowany elektrycznie
« Odpowiedź #15 dnia: Lipiec 07, 2016, 02:57:37 pm »

Mówię to również na swoim przykładzie, bo do moich drzwi antywł. nie ma w ogóle zamków elektrom. Skończyło się więc na nakładce ABUS CFA 1000 podpiętym pod PLC i Satela.
Po 2letnim okresie bezawaryjnego użytkowania doszedłem do wniosku, że jest to najlepsze rozwiązanie (dla mnie oczywiści), jeśli nie kupiło się gotowych drzwi z zamkiem.
W jakisposob podpiales abusa pod plc i satela? Widze, ze jest modul Km300 ri, ale trzeba go podlaczyc kabelkiem do CFA 1000, a to juz jest problematyczne. Abus ma w swojej ofercie jakiegos pilota do integracji z innym systemem czy moze przerobiles standardowego pilota? :-)
Zapisane

bogasman

  • Jr. Member
  • **
  • Wiadomości: 55
    • Zobacz profil
Odp: Zamek sterowany elektrycznie
« Odpowiedź #16 dnia: Lipiec 07, 2016, 04:34:54 pm »

Kilka uwag. Wystrzegam się bezprzewodowych rozwiązań jeśli tylko mam kabel w pobliżu.
KM 300 ri jest trudno dostępny, czasami pojawia się na ebay'u ale osiąga niebotyczne ceny z licytacji. Ma dwie zalety tj. komunikuje się z Abusem jakimś tam szyfrem oraz jednocześnie stanowi ładowarkę akumulatorów. Szyfrowanie daje tyle, że nie trzeba się martwić, że ktoś zewrze dwa przewody w drzwiach i drzwi się otworzą.
Abus CFA 1000 jest uboższą kopia urządzenia Homematica. Oryginalne piloty Abusa są drogie i niestety dosyć słabej jakości (wgniata się i łamie obudowa) i pracują z kodem zmiennym, dosyć łatwym do złamania w tych czasach. Piloty Homematica są już znacznie lepsze i szyfrowane AESem.
Główny guzior pilota Abus otwiera drzwi całkowicie podnosząc zapadkę klamki co jest wyjątkowo niebezpieczne, gdyż ktoś będąc w pobliżu może np. kucnąć i niechcący naciśnie przycisk będący w kieszeni lub w torebce. Przekonał się o tym mój sąsiad, który kilka razy niechcący otworzył drzwi wsiadając do samochodu. Musiał potem szybko wracać, gdyż otwarte drzwi wzbudziły alarm.

W moim rozwiązaniu założyłem, że:
1. rezygnuję z KM 300 ri na rzecz zwykłej skrętki
2. rezygnuję z oryginalnych pilotów na rzecz pilotów od Satela
3. rezygnuję z pełnego otwierania drzwi

Uznałem, że szyfrowanie po kablu nie jest mi potrzebne, ponieważ łatwiej byłoby komuś rozwiercić zamki lub dostać się oknem niż rozwiercać drzwi, szukać kabla i jeszcze zwierać przewody. Byłaby na tyle karkołomna operacja że sam bym jej nie sprostał, a przecież wiem którędy i w jaki sposób poprowadziłem przewody. Poza tym, oprócz zamka zawsze jest alarm, który i tak mi powie, że właśnie ktoś się dobiera do drzwi nie otwierając ich w założony sposób (dołożyłem stosowne zabezpieczenia o których oczywiście nie opowiem).
Wobec tego wyrzeźbiłem przejście w drzwiach, podprowadziłem skrętkę w dodatkowej metalowej osłonie i podpiąłem się bezpośrednio pod dwa przyciski w urządzeniu oraz pod zasilanie akumulatorów, w sumie 5 lub 6 żył skrętki czyli plus zasilania, minus zasilania, otwieranie, zamykanie i wspólna masa. Skrętka prowadzi do szafki krosowniczej skąd podpięta jest pod dwa przekaźniki sterowane z PLC (otwieranie i zamykanie) oraz przetwornicę DC-DC z ogranicznikiem prądu (plus i minus), do ładowania akumulatorów (koszt 10zł z ebay). PLC jest zintegrowany z Satelem poprzez INT-RS (można też przez ETHM-1), który ma swoje piloty odpowiednio skonfigurowane na "Otwórz" i "Zamknij". Zaprogramowany PLC reaguje na odpowienie wirtualne wyjścia z Satela i przełącza przekaźniki odpowiednio dla "Otwórz" i "Zamknij".
Zaznaczam przy tym, że w żadnym razie "Otwórz" nie oznacza rozbrojenia alarmu, bo to byłoby bardzo niebezpieczne. Alarm powinien być zawsze wyłączany z klawiatury.
Kosztem podpięcia się pod przyciski było usunięcie blaszek w urządzeniu, więc przyciski na urządzeniu już nie działają. Zapewne dałoby się tak podlutować przewody, żeby pozostała pełna funkcjonalność, ale akurat ja i tak chciałem przenieść sterowanie zamkiem na zwykły przycisk roletowy co jest banalnie proste, gdy sterujemy już zamykaniem i otwieraniem z PLC. Pozostaje jeszcze odlutować lub jakkolwiek inaczej zdeaktywować oryginalny moduł radiowy w urządzeniu i gotowe.
Gdyby ktoś się bardzo uparł to można zabezpieczyć się jeszcze dodatkowo poprzez modyfikację w taki sposób żeby podłączać zasilanie tylko na moment otwierania i zamykania.

No a jak ktoś chce koniecznie KM 300 ri to sprawa jest już zupełnie banalna, ponieważ wtedy wystarczy zainstalować go blisko PLC i tak samo podpiąć trzy kanały (otwórz, otwórz w pełni, zamknij) do przekaźników.
Najwięcej roboty jest z przeprowadzeniem przewodów w drzwiach, ale można też podpiąć sie pod przyciski oryginalnego pilota, no ale w takim przypadku polecam model Homematica z szyfrowaniem. Ja jednak miałem Abusa za dosłownie grosze, więc grzechem było go nie wykorzystać.
« Ostatnia zmiana: Lipiec 07, 2016, 04:43:50 pm wysłana przez bogasman »
Zapisane

sylwek_burza

  • Newbie
  • *
  • Wiadomości: 16
    • Zobacz profil
Odp: Zamek sterowany elektrycznie
« Odpowiedź #17 dnia: Lipiec 08, 2016, 02:19:18 pm »

Rozwiazanie super, jednak chcialbym uniknac przeprowadzania przewodu przez drzwi - troche to karkolomne. Zobacze jak to wyjdzie jak juz beda drzwi. Skretke na pewno dociagne.
Dzieki bardzo za pomoc.
Zapisane

bogasman

  • Jr. Member
  • **
  • Wiadomości: 55
    • Zobacz profil
Odp: Zamek sterowany elektrycznie
« Odpowiedź #18 dnia: Lipiec 08, 2016, 06:40:02 pm »

Skoro nie masz jeszcze drzwi, to co stoi na przeszkodzie zamówić takie z gotowym zamkiem elektromechanicznym, a jesli jest za drogo to chociaż z gotowymi przejściami na kabel?
Przejście z futryny do drzwi robi się takim przejściem http://www.elektrozaczep.pl/?95,pl_przepust-kablowy-ea-280-do-drzwi, który zarówno można wpuścic w drzwi jak i zamontować nawierzchniowo.
« Ostatnia zmiana: Lipiec 08, 2016, 06:41:58 pm wysłana przez bogasman »
Zapisane

Umcyk

  • Jr. Member
  • **
  • Wiadomości: 95
  • Beckhoff Cx9010
    • Zobacz profil
    • Nasz dom...
Odp: Zamek sterowany elektrycznie
« Odpowiedź #19 dnia: Listopad 16, 2016, 10:04:47 am »

Witam ponownie...

niedawno zakupiłem cos takiego:

http://allegro.pl/czytnik-lini-papilarnych-sygonix-90385q1-2-1-i6597495943.html

do tego prosty zamek:

http://allegro.pl/zamek-elektromechaniczny-drzwi-prawe-zewnetrzne-i6588850051.html

teraz pytanie jak przeprowadzić przewody od czytnika linii papilarnych (mocowany na ścianie zewnętrznej) i zamka (umieszczonego w skrzydle drzwi)...

chciałbym uniknąć przeprowadzania przewodów przez całą szerokosc skrzydła drzwiowego...

pomyślałem o o połączeniu to na zasadzie 2 listw stykowych (jedna w futrynie, druga w skrzydle drzwi) - system podobny do stosowanych w motoryzacji, przy klapach bagażnika lub drzwiach przesuwnych - coś takiego:

http://www.sklep.tcserwis.pl/galerie/k/krancowka-aqm-25b-styk-b_311.jpg


tylko wolałbym taki system którego styki i pola stykowe "spotykają się ze sobą" nie "odczołowo" (tak jak na zamieszczonym foto), tylko raczej ślizgowo...

Mam nadzieje że dość jasno to opisałem i wiadomo o co mi chodzi ;-)

zna ktoś rozwiązanie które by mnie interesowało??

bogasman

  • Jr. Member
  • **
  • Wiadomości: 55
    • Zobacz profil
Odp: Zamek sterowany elektrycznie
« Odpowiedź #20 dnia: Listopad 16, 2016, 10:57:32 am »

Moim zdaniem to kombinujesz z tymi stykami zupełnie niepotrzebnie. I tak przecież musisz poprowadzić przewody zasilające do zamka i musi być to niezawodne.
Stosuje się takie przejścia kablowe do drzwi http://www.elektrozaczep.pl/?95,pl_przepust-kablowy-ea-280-do-drzwi.
Kable w drzwiach zwykłych nie jest trudno przeprowadzić, natomiast w drzwiach antywłamaniowych jest to poważny problem, jeśli nie miało się wcześniej zamówionego wykonania odpowiednich przejść w drzwiach. W takim przypadku prowadzisz kable do futryny od strony zawiasów i na wysokości max 1/3 drzwi wpuszczasz przepust kablowy w obwód skrzydła (dalej prowadzisz je dołem po obwodzie skrzydła. Następnie w krawędzi drzwi, obok lub pod uszczelką,  robisz wpust na szerokość i głębokość kabla i prowadzisz go w dół aż do regulowanego progu w drzwiach na dole. Tam już niczego nie trzeba żłobić i prowadzisz progiem montażowym kabel aż do kanału rygla dolnego, a stamtąd jest już prosta droga do zamka w górę. Jeśli nie masz rygla dolnego to znowu trzeba wyżłobić wpust. wpust najłatwiej wykonać dremelem. Jest to zasadniczo sporo roboty, co najmniej na weekend, bo tu dochodzi jeszcze wyjęcie zamka i poskładanie wszystkiego z powrotem.
Zasadnicza trudność techniczna to uszczelka. Nie wiem jak jest u Ciebie. Jeśli masz wciskaną uszczelkę to najpewniej nie unikniesz zamienienia jej na uszczelkę naklejaną.
Ten zamek który masz nie stosuje żadnego kodowania sygnału, tylko zwyczajnie podaje napięcie na kable. Dlatego warto pomyśleć też o osłonie metalolwej na wprowadzany kabel. Może to być na przykład sprężyna od spirali do przetykania rur w odpowiednim przekroju, ale w takim przypadku wpust będzie musiał być szerszy i głębszy.
Żeby uniknąć prowadzenia kabli przez skrzydło to  musiałbyś mieć wszystko bezprzewodowe, ale jeśli wymyślisz coś ciekawego to fajnie będzie, jeśli się podzielisz z nami.
« Ostatnia zmiana: Listopad 16, 2016, 11:03:11 am wysłana przez bogasman »
Zapisane

ddokupil

  • Newbie
  • *
  • Wiadomości: 3
    • Zobacz profil
Odp: Zamek sterowany elektrycznie
« Odpowiedź #21 dnia: Grudzień 14, 2016, 11:30:07 pm »

Nie chcę tutaj waszej kreatywności deprecjonować ale chyba lepiej skorzystać jednak z gotowych i wytestowanych rozwiązań, przynajmniej kupując nowe drzwi.
Ja zamówiłem z takim zamkiem: https://www.youtube.com/watch?v=9eooZp3l5DQ, https://www.youtube.com/watch?v=mE1prsce4XA. Może i drogo bo dopłata coś koło 1500zł ale przynajmniej mam gwarancję, że mi nie padnie (przez te dwa lata). Do tego dołożę jakiś czytnik z Aliexpresu i będzie git - mam nadzieję.
Zapisane