'Inteligenty' dom ze sterownikiem PLC

 Language:
Szukanie zaawansowane  

Aktualności:

Powrót do strony głównej: www.edom-plc.pl

Autor Wątek: Przygotowanie do instalacji  (Przeczytany 6392 razy)

blackbox

  • Newbie
  • *
  • Wiadomości: 22
    • Zobacz profil
Przygotowanie do instalacji
« dnia: Marzec 06, 2016, 09:57:48 pm »

Witam wszystkich.
Planowałem oprzeć moją automatykę o Satela Integrę ale po dotarciu do tej strony od razu zmieniłem koncepcję na wykorzystanie sterownika PLC. Z uwagi na doświadczenie w programowaniu wysokopoziomowym w grę wchodzi tylko CoDeSys (Structured Text).

Aktualnie jestem na etapie przygotowania do instalacji elektrycznej i w związku z tym mam kilka pytań aby o niczym nie zapomnieć:
1) ile łączników/puszek robić w przeciętnym pomieszczeniu i przed wejściem do łazienki: 1 czy 2? Czy można kupić przycisk dzwonkowy czteropolowy (cztery kwadraty) - wtedy teoretycznie wystarczyłby 1 przycisk?
2) Czy w miejscach strategicznych, w których będzie więcej włączników np. początek salonu, doprowadzić dwie skrętki do sterowania?
3) Czy do dwóch niezależnych punktów oświetleniowych położonych blisko siebie można wyprowadzić z rozdzielni jeden przewód 4x1,5 i rozdzielić je dopiero przed tymi punktami - będą wtedy oczywiście na jednej fazie
4) Czy można w Polsce kupić zestaw startowy ze sterownikiem Wago 750-881 taniej niż obecna cena w www.tim.pl? Czy może jednak wato kupić w niemieckim sklepie internetowym (tutaj jest za 600EUR z przesyłką) lub ebay - tylko co z gwarancją?
5) Czy warto kupić sterownik i inne moduły używane (allegro, ebay)?
6) Gdzie jeszcze warto doprowadzić skrętkę do sterowania (potencjalnie): rekuperator, sterownik automatu bramy garażowej, elektrozawór przy głównym wejściu do wody, pompa ciepła, wyjście do ogrodu. Ogrzewanie wszędzie podłogówka więc nie ma sensu sterować elektrozaworami rozdzielaczy. Mam okna dachowe Fakro więc może warto przewidzieć rolety zewnętrzne? Z czujników będę korzystał poprzez Satela. 
7) Czy na potrzeby pomiaru temperatury/wilgotności doprowadzić osobną skrętkę do każdego pomieszczenia?
8 ) W jaki sposób zostawić/zakończyć skrętkę w ww. miejscach - zostawić wystający przewód?
Zapisane

matv

  • Jr. Member
  • **
  • Wiadomości: 53
    • Zobacz profil
Odp: Przygotowanie do instalacji
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 06, 2016, 10:39:20 pm »

Hej,
ode mnie odpowiedzi krótkie, jeżeli gdzieś potrzebujesz wyjaśnienia to pytaj dalej. Dodam, że to moje subiektywne przemyślenia po wykonaniu instalacji, więc inni mogą się ze mną nie zgadzać :)

1) ile łączników/puszek robić w przeciętnym pomieszczeniu i przed wejściem do łazienki: 1 czy 2? Czy można kupić przycisk dzwonkowy czteropolowy (cztery kwadraty) - wtedy teoretycznie wystarczyłby 1 przycisk?
To naprawdę zależy co chcesz włączać. Ja do łazienki mam tylko jedną puszkę, w pokojach 2 (na włączniki). Max jaki znalazłem to 3 klawisze na jedną puszkę. Jak ktoś ma namiar na 4 to również z chęcią bym rzucił okiem, ale zastanawiam się nad użytecznością takich gęstych przycisków (ciężko po ciemku trafić ręką w odpowiedni - im większe tym lepsze - takie moje subiektywne odczucie). Dlatego też zrezygnowałem z jakichkolwiek dotykowych przycisków. Wyglądają naprawdę odjazdowo, ale funkcjonalnie dla mnie są bez sensu - trafienie palcem w odpowiednie miejsce (tym bardziej gdy jeden moduł ma 3 przyciski) graniczy z cudem.

2) Czy w miejscach strategicznych, w których będzie więcej włączników np. początek salonu, doprowadzić dwie skrętki do sterowania?
Tak.

3) Czy do dwóch niezależnych punktów oświetleniowych położonych blisko siebie można wyprowadzić z rozdzielni jeden przewód 4x1,5 i rozdzielić je dopiero przed tymi punktami - będą wtedy oczywiście na jednej fazie
Jak najbardziej, a nawet lepiej - rozdział najlepiej zrobić w miejscu pierwszego z tych punktów ("w lampie") - dzięki temu nie potrzebujesz dodatkowej puszki na rozdzielenie ich i masz łatwy dostęp "serwisowy" - ściągasz lampę i po kłopocie.

4) Czy można w Polsce kupić zestaw startowy ze sterownikiem Wago 750-881 taniej niż obecna cena w www.tim.pl? Czy może jednak wato kupić w niemieckim sklepie internetowym (tutaj jest za 600EUR z przesyłką) lub ebay - tylko co z gwarancją?
Tak, napisz bezpośrednio do Wago - wago.elwag@wago.com. Jedyny problem jest taki, że oni sprzedają tylko bezpośrednio firmom. Jak nie masz jakieś zaprzyjaźnionej firmy, która by to kupiła to odezwij się na priv.

5) Czy warto kupić sterownik i inne moduły używane (allegro, ebay)?
Zdania są podzielone, jednak ja uważam, że tak. W sumie wszystkie moduły poza sterownikiem mam używane z allegro. Gdy kupowałem sterownik to nie było go na allegro bo pewnie też bym go tam kupił. Plus zestawu startowego od Wago jest to, że dostajesz wszystkie akcesoria wraz z oprogramowaniem.

6) Gdzie jeszcze warto doprowadzić skrętkę do sterowania (potencjalnie): rekuperator, sterownik automatu bramy garażowej, elektrozawór przy głównym wejściu do wody, pompa ciepła, wyjście do ogrodu. Ogrzewanie wszędzie podłogówka więc nie ma sensu sterować elektrozaworami rozdzielaczy. Mam okna dachowe Fakro więc może warto przewidzieć rolety zewnętrzne? Z czujników będę korzystał poprzez Satela. 
Ewentualne rolety to dobry pomysł - ja tego nie zrobiłem i żałuję. Sterowania zaworami podłogówki też nie robiłem bo podłogówka sama w sobie ma dużą bezwładność i dla mnie to by było trochę 'ogłupianie' sterownika pieca, który nie wiedziałby co się dzieje jak ja zacząłbym mu przymykać zawory. Ale oczywiście można to zrobić. Skrętka w sumie tam by nie zaszkodziła bo może kiedyś Ci przyjdzie ochota, żeby się tym pobawić :) Ja jednak sobie to odpuściłem.

7) Czy na potrzeby pomiaru temperatury/wilgotności doprowadzić osobną skrętkę do każdego pomieszczenia?
Ja nie dawałem osobnej - użyję tej, którą mam do włączników światła (tam gdzie mam ich więcej mam 2 skrętki). Chyba, że chciałbyś mierzyć w kilku miejscach (dla uśredniania pomiaru) to wtedy dodatkowa ma sens.

8 ) W jaki sposób zostawić/zakończyć skrętkę w ww. miejscach - zostawić wystający przewód?
W puszkach mam po prostu zostawioną uciętą skrętkę. W miejscach, gdzie wystaje owinąłem ją izolacją na końcu.
Zapisane

blackbox

  • Newbie
  • *
  • Wiadomości: 22
    • Zobacz profil
Odp: Przygotowanie do instalacji
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 06, 2016, 11:34:47 pm »

Dzięki za odzew.


7) Czy na potrzeby pomiaru temperatury/wilgotności doprowadzić osobną skrętkę do każdego pomieszczenia?
Ja nie dawałem osobnej - użyję tej, którą mam do włączników światła (tam gdzie mam ich więcej mam 2 skrętki).
Też tak zrobię. Czy jest możliwe użycie czujnika temp. i wilgotności DHT11 czy raczej osobno czujnik temp. (DS18B20 - konieczne dwa dodatkowe przewody) i czujnik wilgotności (jaki?).

8 ) W jaki sposób zostawić/zakończyć skrętkę w ww. miejscach - zostawić wystający przewód?
W puszkach mam po prostu zostawioną uciętą skrętkę. W miejscach, gdzie wystaje owinąłem ją izolacją na końcu.
Może jako zapas do przyszłego zastosowania warto doprowadzić skrętkę do niektórych gniazdek i zostawić ją w puszce (nie będzie na wierzchu a jak będzie potrzeba jej wykorzystania to można ją wyprowadzić z puszki).
Zapisane

matv

  • Jr. Member
  • **
  • Wiadomości: 53
    • Zobacz profil
Odp: Przygotowanie do instalacji
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 07, 2016, 12:44:14 am »

Też tak zrobię. Czy jest możliwe użycie czujnika temp. i wilgotności DHT11 czy raczej osobno czujnik temp. (DS18B20 - konieczne dwa dodatkowe przewody) i czujnik wilgotności (jaki?).
Ja na razie mam tylko czujniki temp. Niestety na początku nie przewidziałem czujników wilgotności. Jednak mam jeszcze trochę niewykorzystanych kabli i kiedyś mam nadzieję je dołożyć :)


Może jako zapas do przyszłego zastosowania warto doprowadzić skrętkę do niektórych gniazdek i zostawić ją w puszce (nie będzie na wierzchu a jak będzie potrzeba jej wykorzystania to można ją wyprowadzić z puszki).
Tak, to jest dobry pomysł (mam tak wciągniętą skrętkę w 3 miejscach - nie chciałem przesadzać), tylko trzeba gdzieś znaleźć równowagę pomiędzy kablowaniem a opłacalnością i rozsądkiem :) ja starałem się nie przesadzić, bo naprawdę można się zagalopować :)
Zapisane

grzeniu666

  • Jr. Member
  • **
  • Wiadomości: 68
    • Zobacz profil
Odp: Przygotowanie do instalacji
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 07, 2016, 01:29:32 pm »

Hej,

O większości już było, więc znajdziesz na forum tutaj oraz np. na (bardziej Fatekowym) forum plc-home..., tutejszy Admin ma równiż wątek na elektrodzie o swoim edomu :)

Krótko:
1. Bardzo różnie, musisz zaplanować pod siebie. Tak, np. Berker ma przycisk 4-krotny (503404), a np. TEM ma system "bardziej modularny"...
2. J.w., musisz zaprojektować, ale raczej tak. Dodatkowe żyły można użyć np. do pomiaru temp.)
3. Oczywiście
4. Również bezpośrednio w Wago w PL (możliwe że nie ma firmę będzie kłopot, może przez elektryka?, było i o tym).
5. Wielu tak robiło (ja również) i chyba się sprawdza, wiadomo gwarancji brak (choć to solidne sprzęty), coś za coś. Sterownik warto kupić w zestawie startowym (trudniej używkę) czyli m.in. razem z softem (solo jest drogi)
6. Lepiej dwie za dużo niż jedną za mało. Projektuj, poczytaj jak inni robili.
7. Różnie bywa...
8. Docelowo raczej zaizolować (choćby termokurczką?)


pzdr,
Grzesiek
« Ostatnia zmiana: Marzec 07, 2016, 01:31:20 pm wysłana przez grzeniu666 »
Zapisane

maksiu

  • Jr. Member
  • **
  • Wiadomości: 87
    • Zobacz profil
Odp: Przygotowanie do instalacji
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 09, 2016, 08:29:42 am »

Teraz nie żałowałbym skrętki i dociągnął gdzie się da, do każdego odbiornika (lampa, gniazdko). Chociaż w sumie to nie tyle było żałowanie, co myślenie "a co ja z nią będę tam robił?".
Teraz jak mam gdzieś LEDy (używam RGBW) to idealnie pasuje do nich pakiet 3x2,5+skrętka bo zasilę to 24V lub 12V i skrętką steruję (patrzę pod kątem własnego drivera do LEDów na bazie może modbusa czy modbusa tcp po ethernecie). I to jest najlepsze wyjście, bo PWM (mega siewca zakłóceń) będzie tylko na tej jednej końcówce, a nie przez kilka-kilkanaście metrów ściany.

Jeśli chodzi o gniazdka to tak samo - dzisiaj w salonie to gniazdko, a jak Ci się zmieni koncepcja (a zmieni się, uwierz na słowo ;)) to może tam stanie lampa albo jakiś barek i wtedy byłoby ekstra gdybyś oprócz zasilania miał tam też skrętkę (i nie chodzi mi o czujnik otwarcia drzwiczek ;)). Można wtedy podświetlić półki RGBW tak samo jak salon i całość będzie się dobrze komponować.

Do tego na strych wprowadź sobie jakąś magistralę np. 3x skrętka oraz grube zasilanie (3x2,5 może być mało, ale już dwa takie powinny wystarczyć, na bogato to jakieś 4x4) i wtedy jak już Ci tynku rzucą i zaczniecie robić kartony/gipsować/malować a Ty sobie wymyślisz jakąś nową lampkę albo inne cudo (wyprowadzenie gniazdka na krokwie do oświetlenia świątecznego, lampa na szczycie, iluminacja itp) to tylko na górze zrobisz małą pod-rozdzielnię i z niej to wysterujesz.

Przykład z autopsji: środek wytynkowany, gipsuje się i nachodzi myśl "a może by przygotować się do klimatyzacji? Rura i kable są względnie niedrogie, a później trzeba by kuć..." No i rury oraz kable poprowadziliśmy na zewnątrz pod styropianem :]
Zapisane
Pozdrawiam
maksiu

mordorr

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 152
    • Zobacz profil
Odp: Przygotowanie do instalacji
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 09, 2016, 12:38:09 pm »

Maksiu, co prawda studia mam juz daaawno za sobą, ale z tego co wiem w temacie energoelektronikii to zakłócenia PWM bedziesz mial zarówno przed kluczem jak i za kluczem, bo przeciez prąd będzie Ci się zmieniał na całej dlugości linii zasilania, a kluczowanie dużego prądu jest właśnie źródłem zakłóceń ee.

czyli zasilasz dlugim odcinkiem swoj sterownik i dalej LEDy. prąd w przewodzie powiedzmy 5A. zaczynasz to kluczować 300kHz z wypełnieniem 50%. jaki prąd będzie zasilał sterownik ? w/g mnie też będzie mocno "posiekany" PWMem. dlatego zdecydowałem się na zasilacze lokalne do LEDów.

ale wracając do sedna sprawy. tez bym dawal skrętkę gdzie się da, ale z jednym ograniczeniem. nie zostawiałbym skrętki w tych samych puszkach gdzie mam 230V.
wy będziecie wiedzieli do czego to sluzy. być może nawet będzie pamiętali za 10 lat. ale jak sprzedacie domek to nowy wlasciciel moze wpasc na jakis głupi pomysl i puscic sobie dom z dymem.
Czyli doprowadzilbym skrętke zapasową wszędzie tam, gdzie mam zestawy gniazd TV/LAN/ inne niskonapieciowe.

co do strychu - zgadzam się co do grubego zasilania, ale poszedłbym dalej. 5x4mm2 minimum. program prosument poki co nie istnieje, ale moze się okazać za parę lat, że warto zamontować solary. dzisiaj ten kabel będzie Cię kosztował parę złotych... za parę lat będzie trudniej.

rury do klimatzacji kosztowały mnie niecałe 500zł + 3x1.5mm2 do zasilania i "na wszelki wypadek" jeszcze cos do sterowania, chociaż większość klimatyzatorów działa na 3x1.5mm2.
prawdopodobnie nigdy nie będą potrzebne (tak przynajmniej twierdzą sąsiedzi), ale dzisiaj 500PLN, a jutro brak klimy, bo szkoda ryć :)

czasem brakuje mi żył do puszek włączników. niby jedna skrętka to 8 przewodów, czyli mamy 4 przyciski, plus i minus do zasilania podswietlenia i zostaja nam dwa przewody na 1-wire.
chcialbym dodac feedback do wylacznika, ze np. ktoś jest w łazience lub w WC i żył mi brakło niestety... warto w krytyczne miejsca dac dwie skrętki. (np lazienka, wc, wylacznik oswietlenia, gdzie nie widac działania np wylacznik osw w garazu od strony domu, wylacznik osw zewnętrznego w wiatrołapie).


Zapisane

blackbox

  • Newbie
  • *
  • Wiadomości: 22
    • Zobacz profil
Odp: Przygotowanie do instalacji
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 09, 2016, 02:06:14 pm »

Dzięki za wszystkie podpowiedzi. Nasunęło mi się jeszcze kilka pytań:
- czy włączniki dotykowe, np. producenta Sterboxa lub Gira można stosować ? W przypadku podświetlenia przycisku rozumiem, że musimy oddelegować dodatkowy przewód ze skrętki.
- czy puszki muszą być głębsze niż standardowo?
- czy w przypadku rekuperatora ze złączem RS485 i obsługą MODBUS jest możliwość (pod warunkiem dostępu do dokumentacji) przekazania do niego sygnałów np. z czujnika wilgotności, ręcznego włącznika przewietrzania, centrali alarmowej, itd. poprzez to złącze zamiast ciągnąć przewody do każdego czujnika/włącznika?
Zapisane

matv

  • Jr. Member
  • **
  • Wiadomości: 53
    • Zobacz profil
Odp: Przygotowanie do instalacji
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 09, 2016, 02:27:53 pm »

- czy włączniki dotykowe, np. producenta Sterboxa lub Gira można stosować ?
Stosować można, tylko trzeba zwrócić uwagę, czy dane przyciski będą dobrze działać z PLC :) Jeżeli przełączają 230V to ich stan (włączony/wyłączony) nie może być sterowany z zewnątrz. Tzn, działają one tak jak zwykłe przyciski od światła - mają 2 pozycje i jeżeli przełączysz przycisk na pozycję włączoną to nie możesz zmienić jego stanu np z aplikacji na telefonie (przycisk fizycznie jest w stanie włączonym). Dlatego ja osobiście uważam, że najlepsze są przyciski zwierne (takie jak do dzwonka, lub do świateł na klatkach schodowych) - mogą być fizycznymi przyciskami (takie zwykłe standardowe włączniki) lub dotykowe -  one nie mają stanu, pobudzają tylko impulsem wejście w PLC.

Jeżeli chodzi o same dotykowe przyciski to podzielę się jeszcze moimi przemyśleniami bo też mocno się nad nimi zastanawiałem, ale:
- przy kliku włącznikach po ciemku ciężko jest trafić ręką w odpowiedni - dotykasz włącznika i włącza się kilka rzeczy (nie ma fizycznego podziału na przycisku, który możesz wyczuć palcem)
- wygląda to super, ale osoby spoza domu mają z tym problemy - są przyzwyczajeni do "normalnych" włączników
- mi (ale to znów jest moje zdanie) nie podchodzi takie oświetlanie przycisków :)

W przypadku podświetlenia przycisku rozumiem, że musimy oddelegować dodatkowy przewód ze skrętki.
Tak, czymś zasilać je trzeba :) Gorzej, jeżeli potrzebują 230V do zasilania...

- czy puszki muszą być głębsze niż standardowo?
Dla własnego spokoju i wygody lepiej dać sobie głębsze puszki - 60 lub 80mm

- czy w przypadku rekuperatora ze złączem RS485 i obsługą MODBUS jest możliwość (pod warunkiem dostępu do dokumentacji) przekazania do niego sygnałów np. z czujnika wilgotności, ręcznego włącznika przewietrzania, centrali alarmowej, itd. poprzez to złącze zamiast ciągnąć przewody do każdego czujnika/włącznika?
Tutaj wszystko zależy od rekuperatora. Jeżeli jego soft jest w stanie odczytać te dane z rejestru modbus (do którego Ty możesz je zapisać) to powinno to działać, ale z tym różnie bywa w praktyce. Po prostu soft sterownika rekuperatora musi być na to przygotowany, więc najprościej byłoby zapytać o to producenta.
Zapisane

blackbox

  • Newbie
  • *
  • Wiadomości: 22
    • Zobacz profil
Odp: Przygotowanie do instalacji
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 10, 2016, 09:06:41 pm »

Mam jeszcze pytanie o czujniki temperatury 1-wire:
- czy nie lepiej zamiast wykorzystywać przewody we włączniku do podłączenia czujnika położyć osobną skrętkę w układzie magistrali zamiast gwazdy? Tylko gdzie wtedy schować czujniki temp./wilgotności? Trzeba jeszcze rozwiązać sprawę rozgałęzienia.
- czy jest sens (przy ogrzewaniu podłogowym wodnym) ułożyć skrętki (w układzie magistrali) z czujnikami na podłodze i zalać wylewką betonową - do sprawdzania temp. posadzki? Wykorzystanie tego widze tylko do celów infomacyjnych o temp. danych pętli grzewczych. 
- czy nie będzie problemu z wykorzystaniem np. modułu Wire-Chip jeśli czujniki temp. będą w układzie gwiazdy (tj. w wyłącznikach oświetlenia)?

Jeśli chodzi o rekuperator to wysłałem zapytanie do producenta ale na razie milczy. Rozumiem, że nie jest w jego interesie dzielić się informacjami o sterowaniu bo woli sprzedać własne sterowniki.
Zapisane

mordorr

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 152
    • Zobacz profil
Odp: Przygotowanie do instalacji
« Odpowiedź #10 dnia: Marzec 11, 2016, 10:00:58 am »

Mam jeszcze pytanie o czujniki temperatury 1-wire:
- czy nie lepiej zamiast wykorzystywać przewody we włączniku do podłączenia czujnika położyć osobną skrętkę w układzie magistrali zamiast gwazdy? Tylko gdzie wtedy schować czujniki temp./wilgotności? Trzeba jeszcze rozwiązać sprawę rozgałęzienia.

Zalezy ile potrzebujesz sygnałów. z jednej strony byłoby lepiej mieć osobną parę do 1-wire, ale nie z powodu układu magistralnego, tylko ze względu na różne napięcia.
twoj sterownik działa na 24V, a 1-wire na 5V. wszystkie moduły 1-wire do modbus mają masę zabezpieczeń przed zwarciami czy przepięciami.Przepiecie najczesciej uszkodzi szybką diodę na wejsciu modułu (konieczna naprawa u producenta lub w serwisie), ale na bank położy też wszystkie termometry i inne moduły 1-wire na magistrali. jak masz tego ponad 10 sztuk to wymiana będzie dość czasochlonna.
podanie +24 na 1-wire to jest wypadek, a zgodnie z prawami murphiego, jesli zakladasz, że się nie zdarzy to ... zdarzy się na pewno.
1-wire w układzie gwiazdy czy magistralnym bym olał. U mnie działa około 15termometró i nie ma żadnych problemów. wszystkie termometry zapięte w gwiazdę.


- czy jest sens (przy ogrzewaniu podłogowym wodnym) ułożyć skrętki (w układzie magistrali) z czujnikami na podłodze i zalać wylewką betonową - do sprawdzania temp. posadzki? Wykorzystanie tego widze tylko do celów infomacyjnych o temp. danych pętli grzewczych. 
koszt jest znikomy :) użyteczność też. zrobiłem, korzystam tylko informacyjnie.

- czy nie będzie problemu z wykorzystaniem np. modułu Wire-Chip jeśli czujniki temp. będą w układzie gwiazdy (tj. w wyłącznikach oświetlenia)?
nie powinno być problemów.
Zapisane

blackbox

  • Newbie
  • *
  • Wiadomości: 22
    • Zobacz profil
Odp: Przygotowanie do instalacji
« Odpowiedź #11 dnia: Czerwiec 05, 2016, 11:59:50 pm »

Instalacja już położona. Chciałbym jeszcze dołożyć kabel do przyszłych kontaktronów w drzwiach wewnętrznych jako przedłużkę od puszki z włącznikiem przy drzwiach. Kontaktron posłużyłby np. do zapalania i gaszenia światła (zamiast czujnika ruchu). Na forum mało jest informacji o kontaktronach nie do celów alarmowych. Czy jest więc coś o czym nie wiem a co nie pozwoli mi na sensowne wykorzystanie kontaktronów w drzwiach wewnętrznych? 
I jeszcze jedno: czy warto podłączyć się do kabla sterującego odkurzacza centralnego?
Zapisane

mordorr

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 152
    • Zobacz profil
Odp: Przygotowanie do instalacji
« Odpowiedź #12 dnia: Czerwiec 06, 2016, 02:03:41 pm »

Mam i kontaktrony w systemie alarmowym, ale dwa mam podlaczone bezposrednio do PLCka - w łazienkach zapalają swiatło :) i włączają pompe cyrkulacji CWU.
pewną niedogodnością jest niepewność stanu przy niedomkniętych drzwiach. zdarza się tak, ze wychodząc z łazienki światło jest zgaszone, ale drzwi nie są domknięte całkowicie i po jakimś czasie - psiejsko czarodziejsko - światło się świeci :) poza tym nie ma żadnych problemów.
jest tez dobry wkręt na teściową :) wychodzi z łazienki i pyta "zgasiłam światło ??". - nie wiem, otwórz drzwi i zobacz. :) i tak w nieskonczoność :)

co do odkurzacza - moj niby ma modbusa i nawet udalo mi sie dostać do niego instrukcję do modbusa, co nie było łatwe :) ale jakoś tak .... jeszcze nie podłączony.
za to jak najbardziej uwazam, ze warto. u mnie dosc duzo odkurzamy (pies na pokładzie) i worek jak i filtr wymagają dość często serwisowania. warto mieć powiadomienie o zapełnieniu worka.


Zapisane

blackbox

  • Newbie
  • *
  • Wiadomości: 22
    • Zobacz profil
Odp: Przygotowanie do instalacji
« Odpowiedź #13 dnia: Czerwiec 07, 2016, 10:55:15 am »

co do odkurzacza - moj niby ma modbusa i nawet udalo mi sie dostać do niego instrukcję do modbusa, co nie było łatwe :) ale jakoś tak .... jeszcze nie podłączony.
za to jak najbardziej uwazam, ze warto. u mnie dosc duzo odkurzamy (pies na pokładzie) i worek jak i filtr wymagają dość często serwisowania. warto mieć powiadomienie o zapełnieniu worka.

Jeśli chodzi o odkurzacz to myślałem tylko o dołączeniu się do kabla sterującego prowadzonego od odkurzacza do gniazd.
Zapisane

mordorr

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 152
    • Zobacz profil
Odp: Przygotowanie do instalacji
« Odpowiedź #14 dnia: Czerwiec 07, 2016, 04:36:12 pm »

to bez sensu :) chcesz PLCkiem wlaczac odkurzacz, ktory i tak ma wlacznik na rączce ? do tego ten włącznik na rączce ma mozliwosc modulowania mocy ssania.

Zapisane