Używamy plików cookies (tzw. ciasteczka) by spersonalizować treść i ogłoszenia oraz by analizować ruch na stronie.  W sposób automatyczny dzielimy się informacjami o Twoim użyciu tego portalu z dostawcami ogłoszeń, którzy mogą połączyć te informacje z informacjami, które im udzieliłaś/łeś lub, które sami zebrali. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.  Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies zmieniając opcje przeglądarki.

1. Pierwszy program

Napiszmy coś prostego.  Przycisk, który będzie przełączał stan żarówki.

Rozpoczynamy od nowego programu (kroki opisane w poprzednim artykule).  W obszarze definicji zmiennych deklarujemy 2 zmienne:

PROGRAM PLC_PRG
VAR
  VIS_light : BOOL;
  Light : BOOL;
END_VAR

Składnia jest dość prosta.  Najpierw podajemy nazwę zmiennej, stawiamy dwukropek i podajemy jej typ. Każdą linię kończymy średnikiem

Typ BOOL oznacza, że jest to zmienna, która może przyjmować tylko dwie wartości: prawda (TRUE) lub fałsz (FALSE). 

W programie wpisujemy tylko 1 linię:

Light := VIS_light;

Czyli nakazujemy sterownikowi przy każdym wykonaniu programu przypisać wartość zmiennej VIS_light zmiennej Light;  Przypisanie wartości symbolizuje „:=”.  Linię zakańczamy średnikiem.

Czas sprawdzić, czy nasz program jest poprawny – z menu na górze wybieramy Project i klikamy Build.

Jeśli wszystko zrobiliśmy dobrze, wszystko powinno wyglądać, jak poniżej:

1

Dolne okno dialogu informuje nas w ostatniej linii, że program jest poprawny: „0 Error(s), 0 Warning(s)”.  To bardzo cenny komunikat!

Czas dorobić pierwszą wizualizację.  W lewym oknie obiektów klikamy dolną zakładkę „Visualizations”, na lewym oknie klikamy prawym klawiszem myszki i wybieramy „Add Object…”

2

Następnie podajemy nazwę – proponuję „PLC_VISU” i klikamy OK

Oczom naszym ukaże się przestrzeń do nanoszenia elementów wizualizacji.  Klikamy ikonę z prostokątami i rysujemy mały przycisk:

3

Proponuję w tym miejscu pobawić się nim trochę, przesunąć go, zmienić jego rozmiar. Gdy będziemy gotowi, klikamy na nim dwa razy i przechodzimy do konfiguracji:

4

Zacznijmy od ustalenia tekstu, który ma znajdować się w przycisku.  Z listy po lewej stornie wybieramy „Text” a w polu „Content:” wpisujemy „Click!”, lub cokolwiek, co nam przyjdzie na myśl.  Możemy też ustalić wyrównanie tekstu w poziomie („Horizontal”), w pionie („Vertical”) oraz wybrać typ czcionki („Font”).

Następnie z listy po lewej stronie wybieramy „Input”, czyli przechodzimy do ustalania, co dany przycisk ma robić.  Zaznaczamy pole przy „Toggle variable” i wpisujemy w pole obok PLC_PRG.VIS_light. Od tej pory przyciśnięcie przycisku zmieniać będzie stan (z true na false lub z false na true) zmiennej VIS_light zdefiniowanej w programie PLC_PRG.  Zauważycie pewnie, że po wpisaniu PLC_PRG i naciśnięciu kropki program sam podpowiada zmienne zadeklarowane w ramach danego programu.

5

To tyle, przycisk jest gotowy.  Klikamy OK.

Teraz czas na element symbolizujący światło.

Klikamy ikonkę z prostokątami i tworzymy kolejny element. Klikamy go dwa razy i przechodzimy do konfiguracji.  W polu Text -> Content proponuję wpisać „Light”.  Następnie ustalimy kolory: z listy po lewej wybieramy „Colors”, klikamy Color -> Inside i wybieramy szary.  Będzie to kolor naszego elementu „w stanie spoczynku”.  Następnie klikamy Alarm color -> Inside i wybieramy czerwony.  Będzie to kolor elementu w stanie wzbudzenia.

Następnie wybieramy z listy pozycję „Variables” i w polu „Change color” wpisujemy/wybieramy PLC_PRG.VIS_light;  Oznacza to, że gdy zmienna PLC_PRG.VIS_light osiągnie wartość TRUE, nasz nowy element zmieni kolor określony w polu „Alarm color”.

Jeszcze mała podpowiedź:  Gdy w którymkolwiek polu konfiguracji elementu planujemy wstawić jakąś zmienną, przyciśnięcie klawisza F2 otworzy asystenta, w którym wybrać będziemy mogli wszystkie dostępne w programie zmienne.

Dobrze, to wystarczy.  W nowym elemencie nie definiujemy nic w pozycji Input, gdyż będzie on elementem pasywnym, wyświetlającym zdarzenia, ale nie wykorzystywanym do sterowania.

Sprawdźmy nasz program.  Z menu „Online” wybieramy „Simulation Mode”, gdyż chcemy przetestować program w symulatorze, bez wgrywania go na PLC. Następnie Online -> Login by zalogować się do symulowanego sterownika i  Online -> Run by uruchomić wykonywanie programu.

Kliknięcie na wizualizacji przycisku „Click!” powinno zmienić stan światła symbolizowanego polem „Light”. Jeśli tak jest, oznacza to, że program działa, a my zrobiliśmy wszystko, jak należy.

6

 

Aby powrócić do edycji wybieramy Online -> Logout.

Oto link do paczki z programem omawianym w niniejszym rozdziale.